Rask innføring i merkeordninger for bærekraft

Rask innføring i merkeordninger for bærekraft

Har du lurt på om et produkt du har i hånden er mer miljøvennlig? En merkeordning er en samlebetegnelse for sertifikater, dokumenter eller attester som bekrefter at bedrifter, produkter og tjenester oppfyller visse krav.

Stadig flere forbrukere ønsker å handle mer ansvarlig og har behov for å identifisere flere bærekraftige produkter og tjenester i en travel hverdag. De fleste av oss har ikke tid til å sette seg inn i en ingrediensliste til et produkt. Her kommer merkeordninger inn og skal kunne hjelpe forbrukere med å ta et informert valg.

Ha gjerne i bakhodet at miljømerking kan være en stor kostnad som mange nyoppstartede eller små bedrifter ikke har råd til. Så selv om et produkt ikke har miljømerking, betyr dette ikke at produktet ikke er mer "bærekraftig". Hvis bærekraft er viktig for din kjøpsbeslutning, les mer varemerket og etterspør gjerne informasjon om produktets miljøvennlighet :-)

 

B-corp logo

B-corp er en bedriftssertifisering. På lik linje som Miljøfyrtårnet, er B-corp en merkeordning som måler selskapets sosiale og miljømessige påvirkning. En forskjell er at B-corp er en internasjonal merkeordning. En bedrift sertifisert som B-corp forteller forbrukere at bedriften har integrert bærekraft i forretningsmodellen og strategien sin. De strenge kravene varierer avhengig av størrelse på selskapet. Jo større, desto mer omfattende er kravene. Blant annet må selskapet dokumentere dens forretningsmodell og arbeidsprosesser i en risikovurdering. 

 

Debio logo

Ø-merket fra Debio er en norsk merkeordning for økologiske landbruksprodukter. Ordet "økologisk" er beskyttet i Norge gjennom økologiforskriften. Alle som vil selge eller markedsføre landbruksprodukter (eks. mat) må ha en sertifisering fra Debio. Sertifiseringen forteller oss at maten er garantert produsert økologisk, f.eks at den er dyrket uten bruk av syntetiske plantevernmidler. Det stilles også krav til god dyrevelferd.

 

Ecocert COSMOS logo

Ecocert er en fransk merkeordning for produkter, særlig mat, kosmetikk og rengjøringsmidler. Ecocert er utbredt internasjonalt i 80 land. Den er mest kjent for standardene COSMOS Organic og COSMOS Natural. Blant kravene må minst 95% av de plantebaserte ingrediensene være økologiske, og minst 95% av de totale ingrediensene ha naturlig opprinnelse. 

 

Fairtrade logo

Fairtrade (i ett ord) er en internasjonal og anerkjent merkeordning for produkter, blant annet mat, drikke og blomster. Merkeordningen, eid av Fairtrade International, skal sikre rettferdig handel og anstendige arbeidsforhold for nesten 2 millioner småskala bønder og arbeidere i 70 land.

Fairtrade er ikke det samme som fair trade. Sistnevnte betyr bare rettferdig handel, men har ikke noe med sertifiseringen Fairtrade å gjøre.


GOTS logo

GOTS (The Global Organic Textile Standard) er en produktsertifisering og en meget anerkjent global standard for økologiske tekstiler. Økologisk bomull er gjerne sertifisert av GOTS. I tillegg har GOTS sosiale kriterier og stiller krav til ansvarlig produksjon. Det finnes to nivåer innen GOTS, “Organic” (minst 95% av fibrene må komme fra økologisk landbruk) og “made with organic materials” (minst 70% må være økologisk fibre). 

 

Miljøfyrtårn logo

Miljøfyrtårn er en norsk bedriftssertifisering som passer for små og store bedrifter. Den dokumenterer virksomhetens miljøinnsats og hvordan den tar samfunnsansvar. For å bli sertifisert må bedriften oppfylle felles grunnkriterier, i tillegg til bransjekriterier med egne krav. Kravene dekker ulike områder som innkjøp, energibruk, transport og arbeidsmiljø m.m. 

 

Svanemerket logo

Svanemerket er en norsk merkeordning for produkter. Bedrifter kan søke om å få svanemerket sine produkter og må innfri ulike miljøkrav som kan være at bruken av miljøgifter og skadelige kjemikalier skal ned til et minimum. Kravene er avhengig av produkttype (tekstiler, papirprodukter, bygg, hygienevarer, vask og rengjøring m.fl).  

 

The Soil Association logo

The Soil Association var verdens første økologiske standard utviklet på 60-tallet i England. Produktsertifiseringen gjelder først og fremst økologisk mat og stiller krav til hvordan et økologisk matprodukt skal dyrkes og tilvirkes. 


The Vegan Trademark logo 

The Vegan Trademark er en anerkjent internasjonal produktsertifisering som forteller at et produkt er fri for animalske ingredienser. Dyretesting er ikke tillatt. The Vegan Trademark dekker flere produkttyper som kosmetikk, mat, husholdningsprodukter m.fl. Finnes i over 63,000 produkter i 79 land. 

Tilbake til bloggen